Odísť alebo zostať: dilemy digitálneho veku

Nielen digitálnym svetom posledné týždne hýbe kauza uniknutých dát používateľov zo sociálnej siete Facebook. Je to s ochranou osobných údajov v digitálnom prostredí vážne také zlé?
 

Ak vám celá situácia náhodou ušla, tak veľmi v skratke: do roku 2014 umožňoval Facebook zbierať dáta prostredníctvom aplikácií na sociálnych sieťach. Medzi tieto aplikácie patrili, napríklad, populárne kvízy. „Aká postava zo seriálu XXX som” alebo „Moje znamenie o mne hovorí...”, určite ich poznáte.

 

Ako už je v marketingu bežné, vždy sa nájde „šikovný” podnikateľ, ktorý vie speňažiť aj informácie a dáta o zákazníkoch. A to sa stalo aj v tomto prípade. Dobrovoľne poskytnuté dáta získala spoločnosť Cambridge Analytica, ktorá sa venuje politickým kampaniam a dopravuje politické posolstvá pomocou algoritmov vytýčeným cieľovým skupinám.



 

Problémom bolo, že dáta, ktoré vývojári týchto aplikácií a kvízov získali a následne ich získala Cambridge Analytica, sa netýkali len tých používateľov, ktorí si test na sociálnej sieti vyklikali - ale aj ich priateľov. Okolo 300 000 používateľov poskytlo svoje údaje dobrovoľne. Viac ako 86 miliónov nemalo o ničom ani tušenia. Cambridge Analytica tieto údaje využila a, podľa niektorých tvrdení, dopomohla k víťazstvu vo voľbách aktuálnemu prezidentovi USA, Donaldovi Trumpovi.

 

„Já bych ty internety zakázala!”

 

Sťahuje sa vám žalúdok pri predstave, že má niekto vaše osobné informácie? Pokoj, nie je to až také hrozné, ako znie z bulvárnych titulkov. Nemusíte kvôli tejto kauze rad radom mazať všetky účty na sociálnych sieťach, odhlásiť internet a spoliehať sa len na dennú tlač.

 

V skutočnosti majú už stovky spoločností toľko vašich údajov, že ďalšie ani nepotrebujú. Využívate telekomunikačné služby? Alebo obyčajnú vernostnú kartu v hypermarkete? Nakupujete online? Všetky tieto spoločnosti o vás vedia viac, než vy.

 

Marketingový tím nemenovaného hypermarketu vie, aké e-maily vám má posielať, pretože spravil rozbor vašich pravidelných nákupov. Operátor vidí, s kým a kedy telefonujete a môže vám odporučiť výhodnejší paušál (pre koho výhodnejší, to už je na zamyslenie). No a internet - sami vidíte, aké reklamy vás sledujú, ak navštívite náhodou stránku s nastaveným retargetingom.

 

Žiť v lese alebo sa zmieriť s dobou?

 

Povedal by som, že v lese, pretože mám prírodu rád. Ale odrezať sa od civilizácie kvôli paranoji nie je riešenie. Tiež sa nemusíte uspokojiť so súčasným stavom, ktorý nie je taký hrozný, ako to na prvý pohľad vyzerá.

 

Už onedlho nadobudne platnosť nová legislatíva GDPR, teda General data protection regulation. Táto zmena legislatívy má občanom Európskej únie zabezpečiť, že sa s ich osobnými údajmi bude nakladať len takým spôsobom, ku ktorému dáte súhlas.

 

Nariadenie tiež obmedzí dobu používania osobných údajov, napríklad e-mailu, na ktorý spoločnosti zasielajú novinky alebo propagácie.

 

Čo by ste si teda mali z celej kauzy s Facebookom a Cambridge Analyticia vziať? Že treba odísť zo sociálnych sietí? Mať len falošné profily? Podľa mňa stačí neklikať na blbé testy. Prokrastinovať sa dá aj inak.

 

A tiež, dávajte si pozor, aké povolenia dávate na využívanie vašich dát. V minulosti to mohlo byť pre špekulantov jednoduchšie, no dnes sa už musíte preklikať takmer 5 stupňovým overením, aby ste otvorili nejakú aplikáciu tretej strany. Ak sa cez všetky tie „súhlasím” preklikáte, nuž... je to na vás.

 

Pridať komentár

Feedback