Najväčší odborník na svete na diaľnice

Najväčším hrdinom dnešných dní je p. Figeľ, pretože vymyslel to, čo ešte nikto nikdy nevymyslel. Tak ako sa budú stavať diaľnice u nás za polovičné ceny oproti tým európskym, to však nie je až taká veľká záhada.

Spotrebiteľské príručky nabádajú spotrebiteľa, aby si pozorne ponuku preštudoval obzvlášť, ak je cena podozrivo nízka. To minister Figeľ urobil, avšak verejnosti to nepriznal. Podklady, ktoré má k dispozícii súčasné vedenie rezortu sú jednoznačné. Na stavbe D1 Dubná Skala – Turany je najväčším objektom samozrejme objekt č. 101 Diaľnica. Ocenenie projektantom bolo v pôvodnej dokumentácii napr. pre podkladové vrstvy vozovky, dosypávka krajníc, priepusty 15,8 mil. €. Ak zoberiete ponuky dvoch najväčších hráčov, tak úspešný uchádzač ponúkol cenu za túto položku 2,7 mil. €, pritom ponuka druhého silného uchádzača bola 8,6 mil. €. Ako je možné, že práce na spodnej stavbe diaľnice tak výrazne zlacneli? Ide pritom o súčasť stavby, ktorá sa najviac podieľa na jej životnosti. 

Najväčší rozdiel v ponukách jednotlivých uchádzačov je na objekte, ktorý pozostáva z realizácie zábrany proti vtákom, čo bolo v médiách už 100-krát opakované. Minister Figeľ tieto tvrdenia nedávno dementoval s tým, že ide o moje výmysly. Keďže pravda oslobodzuje, mal médiám predložiť rozbor ceny napr. objektu č. 266 v ponuke D1 Dubná Skala - Turany, ktorý bol projektantom v dokumentácii PPP projektu zadefinovaný v podobe oceľovej konštrukcie s výplňou na báze metakrylátov a polykarbonátov. Projektant tento objekt nacenil na 11,9 mil. €. Zaujímavé je, že tieto práce, ktoré budú vykonávané na konci stavby sú víťazom tendra nacenené v objeme 0,8 mil. €, pritom druhý uchádzač uvádza cenu 4,5 mil. €. Tu nie je cena podozrivo nízka? Toľko k ponuke a prebiehajúcej výstavbe, ktorá má údajne SR stáť 8,5 mil. €/km. Takýchto absurdít je v ponukách viacero, otázne je, prečo kompetentní mlčia a nepriznajú, že zrejme niekde nastala chyba a že sú to míny pre budúcnosť.

Čo je vlastne cena európskych diaľnic?
Ak sa vrátim k cene európskych diaľnic, ktorá má byť podľa p. Figeľa na úrovni 8,5 mil. €/km, tak podľa materiálu ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), ktorí zatiaľ jediní urobili porovnanie, je táto cena uletená a nereálna. V materiáli zrovnalo ŘSD parametre diaľnic na rovnakú porovnateľnú úroveň (u nás to súčasné vedenie neurobilo) výsledky sú však prekvapujúce. Pretože nižšie uvedené ceny sú pre extravilán a nížinu až pahorkatinu a podľa týchto údajov sú ceny u nás v priemere s okolitými štátmi. Údaje ŘSD vychádzajú z podkladov nami vybudovaných diaľnic v minulom období, ktoré boli preplácané aj z fondov EÚ a kontrolované Európskou komisiou. Aké sú potom európske ceny diaľnic:

Ceny podľa ČR – Ředitelstva silnic a dálnic extravilán, nížina, pahorkatina
 

Potom podsúvaná cena cca 8,5 mil. € za km v horskom alebo tunelovom úseku nemôže byť reálna ani v európskom kontexte a nazývaná európskou cenou, ako to často počúvame. Rozdiel v horskom prostredí resp. pri tunelovom úseku je v rozpätí od 2 do 7 násobku diaľnice v rovinatom území (viď uznesenie vlády 203/2005 k analýze nákladovosti výstavby diaľnic). Ďalší dôkaz o tom, že ceny novo zakontrahovaných diaľnic sú podozrivo nízko a hlboko podštandard a priemer cien v EÚ.

Odpoveďou sú dva časové míľniky. Prvý bude konečná cena pri odovzdaní cesty do užívania a druhý budúce užívanie diaľnice, a to ukáže až čas. Obávam sa, aby naše diaľnice nedopadli rovnako ako ostravská diaľnica D47, ktorú idú Česi kompletne prekopať, pretože v roku 2002 mala byť cena tiež polovičná a tiež rýchlejšie postavená. Ostalo len pri sľuboch politikov, a tak diaľničný ťah doteraz nie je dostavaný, časť diaľnice je zvlnená a celková cena je už viac ako dvojnásobná.

Nazývať preto zazmluvnené ceny diaľnic cenami európskymi pred samotnou výstavbou, je síce dobrý populistický predvolebný ťah, avšak má jeden háčik, chýba mu totižto reálny základ a európsky kontext.  

Komentáre

Obrázok používateľa Ján Hrubý

Je skutočne nechutné sledovať, ako v priamom prenose hovorí pán Figeľ o európskych cenách a lacných diaľniciach, ktoré samozrejme musia spĺňať prísne bezpečnostné a kvalitatívne normy. Tragédiu je to, že pán Figeľ zrejme vedome takýmto spôsobom zavádza verejnosť, nakoľko každý, kto kedy niečo postavil, vie, že ak zanedbáte prípravu, kúpite nekvalitný materiál a zabezpečíte neprofesionálnu firmu (hoci aj na prestavbu bytového jadra), efekt bude katastrofálny, pričom následné opravy zle vyhotovenej rekonštrukcie (stavby) vyjdú invenstora v porovnaní s predpokladným rozpočtom miestami dva krát toľko. Ak m3 betónu stojí určitú sumu a na základe vypracovanej dokumentácie je potrebné použitie určitého objemu, nemôže Figeľ rátať s polovičným množstvom pri vymyslenej (ak chcete netrhovej) cene. Stavať vzdušné zámky v podobe o polovicu lacnejších diaľnic je skutočným populizmom najhrubšieho zrna. Bezpečné a kvalitné cesty zhotovené na základe reálnych cien a projektov je práca pre skutočného odborníka, nie pre bývalého eurokomisára, ktorý prostredíctvom doslova šialených výrokov naháňa politické body pre potápajúcu sa pravicu.

Feedback