Doplnenie:Tento stav nezodpovedá platnému právnemu stavu.
V ostatnej dobe sa v poradni Hospodárskych novín kopia otázky týkajúce sa návrhu zmien v dobrovoľnom sociálnom poistení, stúpa nervozita dobrovoľne poistených osôb, uverejňujú sa nepresné informácie a tak je namieste zhrnúť čo vlastne ide v oblasti dobrovoľného sociálneho poistenia schvaľovať Národná rada SR v druhom čítaní návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, ktorý obsahuje aj nepriamu novelu zákona 461/2003 o sociálnom poistení
1. Zmena filozofie dobrovoľného poistenia.
Platný stav
V platnom právnom stave existuje možnosť dobrovoľného poistenia pre nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie( starobné + invalidné), a poistenie v nezamestnanosti. Na každé z týchto poistení sa môže fyzická osoba, splňujúca všeobecné podmienky vzniku dobrovoľného poistenia, prihlásiť v ľubovoľnej kombinácii týchto poistení, s rôznymi vymeriavacími základmi pre jednotlivé poistenia a podstatnou náležitosťou platného právneho stavu je povinnosť prihlásiť sa ku každému dobrovoľnému poisteniu osobitne aj keď na jednom tlačive.
Všeobecné podmienky na vznik dobrovoľného poistenia sú
Okrem toho existujú osobitné podmienky pre vznik jednotlivých dobrovoľných poistení a to
a) dobrovoľne nemocensky môže byť len osoba, ktorá
b) dobrovoľne dôchodkovo poistená môže byť len osoba, ktorá
c) dobrovoľne poistenie v nezamestnanosti môže byť len osoba, ktorá
Obmedzenia na existenciu niektorého z druhov povinného sociálneho poistenia nie sú zavedené. Fyzická osoba si mohla vytvárať vlastné schémy dobrovoľného poistenia, ktorých rozsah a podmienky vzniku poistenia sú zhrnuté v nasledujúcej tabuľke 1
Celkove si mohol poistenec vytvoriť 7 schém dobrovoľného poistenia
Význam znakov v tabuľke M – mohol, A- musel N – nesmel
Zo všeobecných podmienok na vznik dobrovoľného poistenia nebola výnimka
Navrhovaný stav
Mení sa tak rozsah dobrovoľného poistenia ( prípustné schémy) ako aj osobný rozsah dobrovoľného poistenia ( kto môže byť dobrovoľne poistený) .
Rozsah dobrovoľného poistenia je zahrnutý do 4 schém dobrovoľného poistenia a síce spoločné
Osobný rozsah a obmedzenia na povinné poistenie a nároky na dôchodkové dávky popisuje tabuľka 2 s rovnakým významom použitých znakov.
Z nej vyplývajú nasledujúce skutočnosti.
Toto je nová filozofia dobrovoľného poistenia a znamená zásadné zúženie počtu osôb, ktorým bude dobrovoľné poistenie prístupné. Pre osoby v produktívnom veku a osoby, ktoré nemajú priznaný invalidný dôchodok s mierou poklesu vykonávať zárobkovú činnosť nad 70% tieto obmedzenia znamenajú:
Schéma č.1: Dobrovoľné poistenie na všetky druhy sociálneho poistenia
V tejto schéme nemôže byť poistený nik, kto má aspoň jedno z poistení povinné a pre zamestnancov je celkom neprístupná. Schému môžu byť využívať napr. nezamestnaní a nepoistení invalidní dôchodcovia s mierou poklesu vykonávať zárobkovú činnosť do 70% a študenti a samostatne zárobkovo činné osoby, ktorým nevzniklo povinné sociálne poistenie.
Schéma č.2 : Spoločné dobrovoľné nemocenské poistenie, invalidné poistenie a poistenie v nezamestnanosti
Je určená najmä osobám, ktoré budú vykonávať prace mimo pracovného pomeru, ktoré budú podľa návrhu zakladať povinné starobné poistenie. V tejto schéme môžu byť dobrovoľne poistené len osoby, ktoré sú povinne starobne poistené, nie sú povinne nemocensky poistené a nie sú ani povinne poistené v nezamestnanosti.
Schéma č. 3: Spoločné dobrovoľné nemocenské poistenie a dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti
Túto schému budú zrejme najviac využívať ženy na rodičovskej dovolenke, pokiaľ prejavia záujem byť dobrovoľne poistené pre prípad reťazeného pôrodu. Iste je určená aj samostatne zárobkovo činným osobám počas obdobia, v ktorom nie sú povinne sociálne poistené .
Schéma č.4 dobrovoľné starobné poistenie
Je navrhnutá tak, aby bola prístupná čo najširšiemu okruhu osôb a vylúčené sú len osoby, ktoré poberajú predčasný starobný dôchodok.
Poznámky k navrhnutý schémam.
Nie je celkom zrejmé, čo viedlo predkladateľ k výberu vyššie uvedených štyroch schém dobrovoľného poistenia. Čitateľná je len snaha zúžiť o zamestnancov okruh osôb, ktorým bude dobrovoľné poistenie prístupné. Bolo by zaujímavé počuť odpovede napríklad na takéto otázky.
2. Nároky z doterajšieho dobrovoľného poistenia.
Osobitným problémom sú prechodné ustanovenia novely zákona 461/2003 o sociálnom poistení. Vo vzťahu k nárokom z doterajšieho dobrovoľného poistenia by podľa návrhu malo platiť:
a) dobrovoľné poistenia, ktoré by mali trvať aj po decembri 2011 zanikajú od 1.1.2012
b) ak sa fyzická osoba prihlási do 31.1.2012 do niektorej schémy dobrovoľného poistenia podľa zákona účinného od nového roka, potom jej poistenie vznikne odo dňa, ktorý uvedie v prihláške s možnosťou spätného prihlásenia od 1.1.2012
c) obdobie poistenia získané pred 1.1.2012 sa započíta do obdobia poistenia podľa predpisov účinných do 31.12.2011
To bude znamenať:
Tento scenár dopadov nie je samozrejme vyčerpávajúci. Ale bolo by vhodné pred schválením novely zákona o sociálnom poistení vziať do úvahy aj uvedené aspekty zúženia okruhu osôb, ktorým bude dobrovoľné poistenie prístupné a to najmä vo väzbe na demografický vývoj. Najlepšie by bolo vypustiť z návrhu obmedzenia z účasti na povinnom poistení , doriešiť zmysluplne prechodné ustanovenia a potom by to mohol byť vcelku rozumný návrh.
Pridať komentár