O kandidátoch hovorí kampaň, o budúcnosti programy

Volebná kampaň síce ešte oficiálne nezačala, už je však vidieť, ako sa kvalita riešení a volebné programy odsúvajú na druhú koľaj. Ich miesto obsadili nenávisť, urážky, znevažovanie, dokonca už padajú trestné oznámenia. Účelom volieb však nemôže byť rozoštvávanie ľudí, ale získanie ich priazne pre čo najlepšie riešenia. Tomu niektorí kandidáti svojou agresivitou a nepochopením samosprávy bránia.
Súboj programov
Volebný program považujem za plán práce pre víťaza volieb. Pre toho, kto získal najväčšiu dôveru u ľudí a kto ich presvedčil, že voliť sa oplatí. Preto je volebný program aj určitou zmluvou s obyvateľmi. Ak mi dáte dôveru, toto budem robiť.
Má preto obrovský význam, politikov robí čitateľnými a samosprávu posúva ďalej. Samozrejme, ak sa plní a ľudia z toho cítia osoh. Dá sa však aj obísť a nahradiť. Ak sa namiesto riešení ponúkajú frázy a skloňujú slová bez myšlienky. Veď billboard znesie veľa, leták tiež.  A ešte viac virtuálna realita internetu. V duchu známeho nikto vám nemôže dať viac, než vám ten ktorý kandidát sľúbi... Komunálne voľby ale nesmú byť bez obsahu. Budúcnosť obcí a miest predsa nie je o tom, kto má lepšiu kampaň a kto agresívnejšiu antikampaň. Tu ide o konkurenciu programov a vízií, nie o konkurenčný boj medzi donáškovými službami, ktoré nám svoje služby pravidelne núkajú svojimi letákmi. Ak majú byť voľby o zodpovedných riešeniach a úcte k voličom, musia byť čestným súbojom programov. Dá sa povedať aj len to, čo chce v danej chvíli a na dnom mieste volič počuť, to však nie vždy korešponduje s tým, čo starosta či poslanec môže urobiť, či na to má kompetencie. Niektorí kandidáti však rátajú s tým, že volič to nie vždy vie rozlíšiť (a povedzme si rovno – on na rozdiel od kandidáta - ani nemusí)...
Čestný súboj dokážu len féroví ľudia
Ani vek, ani vzdelanie, ani dĺžka trvalého pobytu negarantujú to, že kandidát ponúkne skutočný program a že rozumie samospráve. Ak nedokáže ľuďom naformulovať reálnu ponuku, snaží sa to nahradiť svojským správaním. Snahou zaujať zrejme nahrádza neschopnosť viesť diskusiu faktov.
Možno práve povrchná kampaň založená na útokoch a osočovaní je to maximum, ktoré zo seba dokážu poniektorí kandidáti dostať. Urážky, osobné invektívy, šírenie poloprávd a neoveriteľné fakty pre nich znamenajú viac ako schopnosť povedať, ako robiť svoju obec či mesto lepším. Zlý kandidát nemôže šíriť dobro. Veď ak by to dokázal, potom by sa aj jeho kampaň niesla v duchu dobrých a lepších riešení. Tie sa však stávajú druhoradou záležitosťou. V prvom rade ide o vylievanie kýbľov špiny na každého, kto sa chce držať podstaty férovej súťaže.
V Petržalke platí etický kódex pre volených zástupcov aj pre zamestnancov. Sú to pravidlá, ktoré upravujú spôsoby správania sa, prístupu a rozhodovania, ktoré boli prijaté preto, aby sme v pozitívnom dopĺňali zákon. Pretože každý zákon platí univerzálne, ale vnútorné pravidlá  sú viac detailné a špecifické. Zdá sa, že po tejto kampani bude namieste prijať kódex kandidáta pre komunálnej voľby. Ten by mal garantovať čestný súboj a ľudia by vedeli, že o ich dôveru sa uchádzajú féroví kandidáti.
Každý si zaslúži úctu a obdiv
Nemám pocit, že žijeme v zlej dobe. Som presvedčený, že v každom človeku je niečo pozitívne, inšpirujúce, zaujímavé, a preto si každý človek zaslúži úctu, rešpekt a obdiv. Aj preto sa čudujem kandidátom, ktorý svojou predvolebnou energiou rozoštvávajú ľudí a do rodín i spoločnosti vnášajú nepohodu a napätie. Je to voči voličom neúctivé. Zabudli na to základné, že samospráva je  komunitou, od ktorej očakávame solidaritu, spolupatričnosť a zapálenie pre správu vecí verejných. Ľudí treba pre dobré veci nadchnúť a nie ich znechutiť a urážať.
 

Pridať komentár

Feedback