Prosím, už prestaňte s tými logami

Po tom, čo Staré mesto v Bratislave vyhlásilo súťaž pre deti s cieľom vytvoriť nové logo, prišla úspešná snaha Ministerstva obrany siahnuť na Olymp dizajnérskeho nevkusu.

Lezie mi na nervy ten amaterizmus, s akým niektoré z našich daní platené inštitúcie pristupujú k tvorbe korporátnej identity. Preto ma znepokojil spôsob, akým Staré mesto vyhlásilo súťaž o "moderné" logo, ktoré je podľa informácii z Facebookovej stránky Challengest určené pre "Pre študentov a absolventov do dvoch rokov po ukončení školy".

Ak aj opomeniem nevydarený vizuál promujúci túto súťaž, ktorý, zdá sa, definuje vizuálne cítenie vyhlasovateľov (veď hádam ho schválili), nedá mi neznepokojiť sa tým, že som sa nedopátral k žiadnej zmienke o pravidlách, spôsobe vyhodnotenia, porote, či komisii, ktorá rozhodne o identite jednej z najstarších a turistami asi aj najnavštevovanejších mestských častí našej krajiny. Myslím si, že zámer "Sme moderné mesto a chceme sa reprezentovať moderným logom..." je dostatočne ambiciózny a vážny na to, aby sa to riešilo takýmto insitným spôsobom, a aby sa k tejto ambícii pridávala ešte aj snaha podporovať mládež. V komentároch na Facebooku som sa dočítal, že to má byť "ústretový krok, ktorý chce dať možnosť študentom, aby sa otestovali na reálnych projektoch z praxe" - ale preboha, prečo sa niekto má učiť na niečom, za čo by sme sa my, obyvatelia Starého mesta nemali hanbiť? Veď nech sa učia na projektoch, ktoré môžu mať kratšie trvanie, čo ja viem Silvester v Starom meste, a najmä nech to prosím má nejaký profi background.

Ešte desivejší je ešte aj prípad "loga", ktoré vzniklo pri príležitosti 10. výročia nášho vstupu do NATO. Tento logom nazývaný obrázok premotivovaní pseudokreatívci doplnili ešte aj sloganom, ktorý akoby vypadol z reklamného časostroja.

Pri čítaní explikácie som neveril vlastným očiam "Dominantnou v logu je číslica 10. Štvorcípa hviezda spolu s kruhom tvoriacim číslovku „0" je odkazom na organizáciu NATO. Samotný kruh je tiež symbolom jednoty, bezpečnosti a ochrany. Umiestnenie nášho štátneho znaku uprostred zdôrazňuje, že Slovenská republika sa vstupom do NATO začlenila do centra demokratickej politicko-bezpečnostnej komunity a stala sa jej neoddeliteľnou súčasťou. Základné myšlienky organizácie NATO ako spoločné rozhodovanie, či spoločná bezpečnosť sú obsiahnuté v slovnej hračke tvoriacej slogan „SPOLOČNE NATO MÁME", ktorý dopĺňa grafickú časť loga," Pod toto sa podpísalo Oddelenie marketingu Komunikačného odboru ministerstva obrany, ktoré toto "logo" vytvorilo inhouse. Ja som rád, že ušetrili moje dane a nekúpili logo za 2,7 miliónov eur, ale toto je podľa mňa opačný extrém, a ako každý extrém, nie je dobrý. Marketéri by mali robiť marketing a nie dizajn. Oni majú vedieť definovať problém a nájsť niekoho, kto ho vyrieši. Ak je problém/task vytvoriť nové logo, treba nájsť niekoho, kto sa v tvorbe lôg vyzná a zveriť mu to. Veď aj obvodný lekár vás pošle k špecialistovi, nezačne vás hneď operovať, keď nájde problém. A asi všetci chodíme k zubárom, aj keď si každý z nás dokáže nejak vytrhnúť, či vylomiť kývajúci sa zub.

Stačilo by trochu pogoogliť a určite by aj menej zdatný vyhlasovateľ dokázal nájsť Slovenské centrum dizajnu, či portál venujúci sa slovenským dizajnérom DESIGNBY, alebo združenie tvorivých pracovníkov v reklame Art Directors Club a v neposlednom rade veď máme Vysokú školu výtvarných umení... Som presvedčený o tom, že by sa ľahko dal nájsť nezávislý partner, ktorý by poradil, pomohol nastaviť pravidlá, očakávania, či dokázal vyhodnotiť výsledky. Za ADC som ochotný pomôcť každému, komu naozaj bude na tom záležať a možno raz príde čas, keď sa aj nám stane to, čo dizajnérom v Holandsku. Oni už majú tak dobre vytvorený dizajn lôg ministerstiev, miest, či uniforiem polície, hasičov, že nemajú čo dizajnovať, môžu iba redizajnovať. A tak sami sebe už nehovoria dizajnéri, ale redizajnéri,)

Komentáre

Feedback