Prečo nemôže mať Slovensko dobré logo?

Sme krajina frflošov. Je nám oveľa bližšie niečo zjekomentovať na Facebooku ako si reálne vyhrnúť rukávy a pustiť sa do roboty.

Narážam na diskusiu o výberovom konaní vypísaného Ministerstvom zahraničných vecí, ktorého snahou je vytvoriť logo slovenského predsedníctva v Únii.
 
Predchádzalo tomu niekoľko stretnutí, na ktoré nás prizvali pracovníci Ministerstva. Snažili sme sa zadefinovať mesidž, odlišovače, benefit, či nebodaj programové ciele, ktoré naša krajina v súvislosti s predsedníctvom má. Bola to veľmi široká diskusia s rôznorodými ľuďmi, spomeniem len Mariána Timorackého, či Jakuba Ptačina. Výsledok je taký aký je – zadanie, ktoré šlo von, nájdete na tomto linku.
 
Prečo môže logo vytvoriť ktokoľvek?
 
Čo ma však viac zaráža, je diskusia top dizajnérov, ktorí robia parádne veci a ktorých si veľmi vážim. Zo začiatku sa niesla v duchu, že veď ktokoľvek môže nakresliť nejaké logo, bratranec vie kresliť, občania, ktorí ste ešte neboli grafickými dizajnérmi hláste sa, atď. Nechápem. Veď prihlásiť sa môžu aj skvelí dizajnéri, to je predsa podmnožina všetkých, nie naopak. Verejné obstarávanie je otvorené všetkým, zatiaľ to máme tak nastavené. Viem si predstaviť ako by sa frflalo na to, keby sa vybrala len “elita”, keby niekto rozhodol, kto sa môže zúčastniť a kto nie.
 
Komisia je nekompetentná?
 
Väčšina ľudí v hodnotiacej komisii sú nami platení štátni úradníci. Okrem mňa je v nej ešte rektor Vysokej školy výtvarných umení, či vedúci Katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení. Asi tam nie je žiaden grafik, čo je škoda (irony off: páni Stankoci aj Choma sú grafickí dizajnéri).  Možno si niektorí myslia, že ani ja nedokážem posúdiť, aké logo je dobré. Ok, beriem, určite by pomohlo mať tam viac dizajnérov ako úradníkov, avšak už aj to, že tam je snaha nominovať ľudí zvonka je pozitívna. Je to proces, niekde sa začať musí. A verte mi, ja budem presadzovať čo najpríčetnejšie riešenie, budem informovať o tom, ako to celé prebehne a napíšem otvorene čo si myslím o výsledku.
 
Odmena je nízka?
 
Vyhlasovateľ ponúka orientačnú odmenu 4.500 eur za vypracovanie loga a dizajnmanuálu. Áno, ten má veľa položiek, ktorými sa dobrý dizajnér bude zaoberať minimálne mesiac. Možno si bude musieť najať pomocníkov. Ale nie je to 400 eur v študentskej súťaži akú robilo nedávno bratislavské Staré mesto a nie sú to státisíce a milióny, ktoré si za všelijaké logá účtujú pokútne firmy. Áno, v Čechách na to mali viac. Možno som len deformovaný tým, aké požiadavky dostávame my do agentúry – 3.000 za celú kampaň, 7.500 za tri videá a podobne, preto sa mi to, žiaľ, zdá “normálne”. Ale áno, asi je to bieda… Samozrejme frflali by sme, keby to bolo menej, že to sa neoplatí, frflali by sme, keby to bolo viac, že sa plytvá našimi daňami. Dôvod na zdrbávanie sa vždy nájde.
 
Médiá víťaza rozdupú?
 
Ďalšími argumentami a odpoveďami na otázku, či to náhodou nie je prestíž, či dobré PR pre víťaza boli: nejaký tabloid napíše, že je to veľa peňazí, v komentároch budú ďalší mudrlanti písať, že ich syn by to nakreslil lepšie atď. Áno, keď idete s kožou na trh, vždy hrozí, že nezískate len fanúšikov, ale aj kritikov. Vždy sa nájde noša hlupákov, ktorí, bez toho, aby o tom, o čom píšu mali poňatie, či elementárnu vedomosť, budú kritizovať. Treba sledovať, kto tú kritiku hovorí. Ale ak odvediem dobrú prácu, za ktorú sa dokážem postaviť, ktorú si všimne niekoľkomiliónový trh, prípadne ju pochvália odborníci, asi mi môže byť ukradnuté, čo o tom napíšu v komentároch na Smečku.
 
Stále verím, že veci sa dajú meniť, dá sa im pomôcť a najlepšie to ide aktivitou zvnútra, nie frflaním a pasivitou “zvonka”. Je mi ľúto tých naozaj poctivých ľudí na ministerstve (za všetkých spomeniem len Ondreja Gažoviča, ktorého čistým úmyslom bez pochýb verím), ktorí sa fakt snažia urobiť niečo poriadne, nedať robiť logo kamarátom do Plachtiniec, ani ho nedehonestovať 400 eurovým zadaním pre študentov, odmakávajú si to a aj tak žnú kritiku. Čo viac majú urobiť? Neviem.
 
Napadlo mi, že ako by to vyzeralo keby rovnaké zadanie dali pani Radičová, či Andrej Kiska. Takisto by dizajnérska elita zbrojila proti tomu? Keby pani profesorka vľúdnym hlasom, potichu a pomaly vysvetľovala, že vie, že to nie je finančné terno, ale je to prestíž, zároveň neplytvá peniazmi a nepodceňuje ich prácu, že ich práca bude reprezentovať Slovensko pred celou Európou, že je šanca urobiť niečo poctivo, dobre, bez kamarátšaftov…
 
Možno som naivný optimista, ale myslím si, že môžeme robiť dobré veci, ktorými sa v Európe pochválime a nebudem blamovať seba ani našu krajinu. Napríklad Íri, či Dáni to dokázali. Čas máme do 16. marca, podmienky sú na tomto linku.
 
Škoda by bola nevyužiť príležitosť, ktorá sa nám naskytne nie raz za dva ani za štyri roky kvôli malichernostiam či ješitnosti. Preto prosím všetkých príčetných dizajnérov, skúsme to. Ďakujem.

Komentáre

Milý Robert, ospravedlňujem sa za familiárne tykanie. Ľuďom, ktorí píšu pod vlastným menom a nepoznám ich normálne vykám. Ale svojim blogom si ma invokoval natoľko, že pociťujem akúsi duševnú spriaznenosť. Zrejme Ťa začnem čítať a časom si možno povykáme, to by bolo také slovenské :-)
Áno, sme zaprdení zápecníci, ktorí vedia frľať pri pive. Sme mentálni Spartak a Slovan. To znamená, že ak ideový protivník povie niečo rozumné, zásadne to nemôžem uznať.
Super, že más ambíciu provokovať a zháňať tých pár možno talentovaných duší z prípecka.
Moja poznámka: ešte dôležitejšia výzva toho istého ministerstva je podľa mňa branding Slovenska.
Predsedníctvo je dôležité, ale je to (skoro) one time shot (ďalšia šanca je niekedy o 10 rokov alebo tak). Branding je to, čo ostáva.
Niekedy okolo vstupu do EU robilo MZV súťaž o najvtipenjšie antiprirovnanie, resp. oxymoron so zodpovedajúcou karikatúrou. Nemci mali napr. vtipný ako Nemec, Fíni zhovorčivý ako Fín, Dáni triezvy ako Dán a podobne. U nás zvíťazilo "nepohostinný ako Slovák" ... ja to ponechám bez komentára, lebo ma fackuje hanba za absenciu nadhľadu a humoru, ktorý sme prejavili. A to nebolo za Mečiara, alebo tak.
Prosím, namier osteň svojho blogu na nejaké pozdvihnutie slovenského sebavedomia, ktoré sa nebude opierať o tričká a farby klubu. Začať musia elity a masa (mainstream) sa pridá. Tak to bolo a je vždy a všade.
Chcem neveriť, že pozitívne emócie k Slovensku vie u väčšiny Slovákov vyvolať len nejaký významný športový úspech.
Keď si my vyriešime otázku úcty k sebe samým, uznanie vonku sa dostaví samo. Máme čo ponúknuť.

Chapem, co sa snazi autor povedat, ale on mam pocit nechape, ako si designeri vyberaju pracu, resp sutaze.

1. Dobry designer ma pracu vyse hlavy a moze si vyberat. Uprimne, nie je nuteny "skusat stastie" v takychto sutaziach.

2. Ak by aj skusal stastie v roznych sutaziach, su zvyknuti skor na strankach typu 99designs, kde sice nedostanu pri vyhre 4500€(minus dane) ale dostanu od $600 do $2000(paypal) a mozu si najst aj kopec kontaktov, klientov, plus nemusia robit rozsiahli designmanual, cize za mesiac sa mozu zucastnit niekolkych sutazi, dajte tomu ked potrebuju vykrit uhorkove obdobie. Kedze nie je vsetko iba o peniazoch a prestizi. Sikovny desiner si dokaze na tychto portaloch rocne zarobit aj 30-40 tisic dolarov (plus joby kopec jobov napriamo), poznam takych, ziju si velmi slusne.

3. Je mi luto a toto sa len tak nezmeni, ale zucastnit sa sutazi, kde kazdy z "porotcov" bude mat nieco svoje k logu, rozhoduju uradnici spriemerovane znie ako beh na dlhu trat. Ako som pisal bod 1, dobry designer si moze vyberat. A to je dobre a tak to ma byt. Dneska je roznych sutazi kade tade.

4. Sutaz nie je idealne postavena, zaujimava, skrz toho designmanualu. Kazdy dobry designer vie, ake narocne je vytvorit desigmmanual. Preto by sutaz mala byt iba o samotne logo, aby sa designeri venovali len tej kreativnej casti a navrhli, mali cas navrhnut dobre loga a vitaz ziska kontrakt na 4500€ pre dokoncenie aj manualu. Podla mna by bolo ovela viac sutaziach. Ale momentalne sutazit a zabit s tym mesiac cas je nezaujimave pre kazdeho dobre designera. Hlavne ked moze sutazit na inych zahranicnych portaloch, kde su vyhry tiez slusne platene a jedna sutaz mu zabere 10tinu casu.

Takze ja sa tomu necudujem. Chapem pohnutku Ministerstva, robit to cisto a tranasparentne a mat zaroven logo od kvalitneho desinera, ale treba chapat aj druhu stranu, ze to nie su len frflosi ale aj obchodnici a niektori zivia rodiny. Pojdu tam, kam vidia, ze sa im to viac oplati :)

Ale priznavam, bolo by super, vyhlasit sutaz ked budem hladny, TOP restauracie ma nakrmia a ja sa potom rozhodnem komu zaplatim :))) #niceworld

Feedback