​Prečo žiadam peniaze pre Bratislavu

Tým hlavným dôvodom je odpoveď na otázku, či je Bratislava pripravená zanechať o necelé dva roky, ako hlavné mesto Európy, mimoriadny dojem.

Bohužiaľ nie je, a myslím, že s týmto mojim tvrdením sa stotožní každý, kto v Bratislave žije, pracuje, alebo ju pravidelne navštevuje. Aby sme si mohli všetci povedať, že sme spravili maximum pre úspešnú reprezentáciu Slovenska v rámci predsedníctva SR v Európskej únii, potrebuje na to mesto aj finančnú pomoc. To, že aktuálny návrh rozpočtu predsedníctva nepočíta ani s jedným eurom pre Bratislavu ma napriek tomu až tak neprekvapilo. Magistrát zjavne na úlohu hostiteľského mesta zabudol, no a keďže nebolo toho, kto by pýtal, zjavne nevidel rezort zahraničných vecí ani dôvod dávať.
 
Aj preto som, v nadväznosti na osobné stretnutie s ministrom zahraničných vecí Miroslavom Lajčákom, v rámci pripomienkového konania k návrhu rozpočtu predsedníctva, v piatok zaslal oficiálnu pripomienku - požiadavku na vytvorenie rezervy pre Bratislavu. Verím, že vláda pochopí, že úloha Bratislavy nespočíva len v kulise pri presune vrcholných politikov z letiska vo Schwechate do hotela Bôrik, či Reduty. Pravidelné návštevy počas pol ročného obdobia ich vyženú aj do ulíc. A práve tu sa skrýva tá jedinečná príležitosť pre celé Slovensko, ktorá nám bohužiaľ zatiaľ uniká medzi prstami.
 
Ak totiž náhodou nevidel magistrát potrebu investícií do verejných priestranstiev, mohol rozmýšľať napríklad aspoň o žiadosti o pomoc pri vykrytí nákladov na ich pravidelnejšie čistenie počas predsedníctva. Bolo by veľmi zvláštne, ak by niekto prehliadal chýbajúce kocky v mačacích dlažbách v centre mesta, alebo mal ambíciu previesť svojich ministrov EU28  po návšteve na Úrade vlády, či ministerstve dopravy, po „gotwalďáku“. Takisto si myslím, že aj minister kultúry by sa necítil až tak kultúrne, ak by chcel ukázať hosťom kúsok z Bratislavy a zobral ich pešo cez Nám. SNP až k Úradu vlády. Výpočet toho, čo by sme asi radšej pred vrcholnými návštevami počas nášho polročného predsedníctva ukryli, by mohol pokračovať ďalej. 
 
Samozrejme nežiadam, aby sa zo štátneho rozpočtu zaplatila rekonštrukcia všetkých bratislavských námestí, chodníkov, či iných verejných priestranstiev. Veľa vecí sa už nedá z časových dôvodov stihnúť ani technicky. Odpoveď, ktoré verejné priestory a oblasti by mali byť kľúčové musí vypadnúť z konceptu predsedníctva, ktorý by mal pripraviť magistrát spolu s príslušnými štátnymi inštitúciami. To všetko sa dá stihnúť, a to aj tak, aby sme najnevyhnutnejšie investície stihli spraviť v roku 2015. Aj preto postupne začínam pripravovať takúto koncepciu, a snažím sa do nej zapojiť ľudí, ktorí majú skúsenosť s tak významnými podujatiami.
 
Tváriť sa však, že na prípravu hostiteľského mesta pre takúto udalosť netreba ani euro mimoriadnych investícií, je nezodpovednosť voči celému Slovensku. A to presne vláda spraví, ak schváli súčasný návrh rozpočtu výdavkov na predsedníctvo SR v EÚ, do ktorého si magistrát z plánovaných výdavkov rok 2015 na úrovni 15,6 mil. eur nepýtal ani jedno euro.
 
Verím, že pri rozhodovaní o zapracovaní prísľubu finančnej injekcie na investície v Bratislave pôjde politika bokom tak, ako išla v prípade Košíc pri príprave projektu Európskeho hlavného mesta kultúry 2013. Tento projekt okrem finančnej podpory 70 mil. eur, za ktoré sa zrekonštruovali mnohé kultúrne stánky vo východoslovenskej metropole, mal aj podporu dvoch rôznych vlád. Pretože tak je to správne.

Komentáre

Feedback