Koľko lietadiel ešte kúpia?

Minulý týždeň schválila vláda Róberta Fica návrh na obstaranie taktických dopravných lietadiel C-27J Spartan pre potreby ministerstva obrany. Dnes už vieme ,že dva kusy v cene 69 + 25 miliónov eur. V rovnakom čase ministerstvo vnútra avizovalo nákupy obstarožných lietadiel pre potreby svojho rezortu.

 

Nakoľko schvaľovanie detailov nákupu lietadiel Spartan prebehlo za zatvorenými dverami na Úrade vlády, nepoznáme podrobnosti zmlúv – špecifikáciu strojov Spartan, ani ich využiteľnosť. Minister obrany sám prednedávnom podmieňoval nákup Spartanov dohodou s českou stranou na ich spoločnom využití. Či k nej došlo, a či budú lietadlá dostatočne a efektívne využívané, ostáva nejasné. 
 
Štát potrebuje prepravné kapacity na plnenie niekoľkých úloh:
  • preprava vojakov
  • preprava materiálu a techniky;
  • preprava občanov v prípade humanitárnych katastrof;
  • preprava ústavných činiteľov a VIP osôb.
Obstaraním dopravného lietadla typu Spartan pre ministerstvo obrany vláda zabezpečila plnenie prvých troch úloh. To znamená, že teraz by vláda mala zabezpečiť len prepravu ústavných činiteľov a VIP osôb.
 
Áno, lietadlá Tupolev a Jak letky ministerstva vnútra sú staré, nespoľahlivé, neefektívne a je potrebné ich postupne vyradiť.
 
Nikde však nie je napísané že musíme kupovať nové (zánovné) lietadlá. Ak sa vláde Róberta Fica nepodarilo nájsť také lietadlo, ktoré by spĺňalo celé spektrum potrebných úloh, teda vrátane prepravy ústavných činiteľov (ktorú mimochodom minister vnútra považuje za najmenej urgentnú), musí hľadať alternatívne riešenia. Tie sú nasledovné:

 

  1. Doplniť VIP box do lietadla Spartan.
  2. Využívať charterové lety komerčných aerolínií.
  3. Prenájom (outsourcing) potrebných služieb u súkromných spoločností. 
Ani jedno riešenie by nebolo hanbou pre Slovensko. Podobne pristupuje k preprave ústavných činiteľov a iných osôb mnoho európskych krajín včítane susedných- Maďarsko, Poľsko, či Rakúsko. 

 

Každá z týchto možností by zároveň predstavovala lacnejšie a efektívnejšie riešenie ako prevádzka, údržba a výcvik personálu pre dve letky prepravných lietadiel. Som presvedčený, že krajina o veľkosti Slovenska si nemôže dovoliť takúto prevádzku a separátny postup oboch silových rezortov nie je dobrý. Je to zbytočná duplicita úloh a neefektivita.

 

Pridať komentár

Feedback