Načo je dobrý malému podnikateľovi marketing?

Marketing nie len výsadou veľkých a úspešných firiem. Je krásne čítať si o úspechu Apple a Nike. Keď ste však malý podnikateľ, sú takéto príklady pre vás úplne iný vesmír. Vzniká tak paradox, keď je malý podnikateľ, hoci obklopený morom príkladov, informácií a zaručených návodov, bezradný a nevie ako ďalej. Preto som sa rozhodol písať tento blog...

Malý podnikateľ so šťastím rozbehne svoj prvý biznis. Najprv je rád, že sa zorientuje v spleti zákonov, potom vystaví prvé faktúry a nejako sa mu to rozbehne. Samozrejme začne s predajom. Kto nepredá, nevytvorí zisk. Predaj je na prvom mieste. V začiatku dokonca ani nie je dôležité ako perfektne prepracovaný je. Hlavne, že podnikateľ predáva.

Ak má malý podnikateľ šťastie, čoskoro má predajcov viac. Zatiaľ bez navoňaných kampaní, bez prepracovaných newsletterov a bez reklamy v médiách. Pravdepodobne sa mu doteraz podarilo od kamaráta grafika za lacný peniaz získať logo, zaregistroval si doménu a možno mu nejaký študent "zbúchal" prvú webstránku. Ak je šikovný, na svete je aj prvý letáčik.

Nášmu drobnému podnikateľovi ako tak funguje predaj. No aj predaj má svoje limity. Predajca nemôže navštíviť viac ľudí ako mu dovoľujú jeho fyzické možnosti. A pokiaľ nie je zorganizovaný, aj tie jeho návštevy nie sú veľmi efektívne. Tu narazí náš malý pondikateľ na prvú prekážku vo vývoji svojej firmy.

Moje prvé odporúčanie k takémuto podnikateľovi je zorganizovať predaj. Predajca totižto je najlepší propagátor produktu alebo služby. Dokáže reagovať na obavy zákazníka, dokáže vyvrátiť námietky a vytvoriť v kupujúcom dôveru. Preto by mal drobný podnikateľ najprv nastaviť systém, ako získať nového zákazníka a realizovať prvý nákup, ako plynule prechádať k opakovanému nákupu a ako vytvoriť stabilného zákazníka.

Predaj je záležitosťou čísel. Ak oslovíte 10 potenciálnych kupujúcich, pri 10% úspešnosti máte 1 zákazníka. Ak oslovíte 100 prospektov, máte 10 zákazníkov. Oveľa dôležitejšia než dokonalá technika a znalosť fínt je odolnosť voči odmietnutiu a vôľa uspieť. Jednoduché, že?

Marketing je však tá pomyselná vrtuľa, ktorá dá vášmu predaju krídla. Marketing sa totižto bude zamýšľať nad tým, ako ako zvýšiť percento úspešnosti na získanie zákazníka a ako zvýšiť počet oslovených. Inými slovami, marketing uvažuje nad tým, ako zvýšiť úspešnosť energie a prostriedkov, ktoré na budovanie predaja a firmy dávate.

Dovolím si malú paralelu. Marketing sa podobá na projekt domu. Naši starí otcovia stavali aj bez projektov a domy stáli. No keď si dnes budete chceť postaviť vlastné bývanie, radšej si zaobstaráte precízny plán ako ho postaviť čo najlepšie. 

Pridať komentár

Feedback