Cesta dlhá tisíc míľ začína prvým krokom. Vy vykročte správne!

Existujú dva typy ľudí. Jedni sú nerozhodní a nevedia urobiť ani jednoduchý krok bez toho, aby nad ním najprv siahodlho neuvažovali. Sú to veční zamestnanci, ktorým vnútorný hlas už roky hovorí, že by mali ísť na vlastnú nohu. Divili by ste sa, koľkí sú skutoční odborníci. Keď sa ich spýtate na radu, odpovedia vám neuveriteľne múdro. Avšak keď ide o nich, zrazu cuknú a nejdú ďalej. Nedokážu vystúpiť zo svojej zóny komfortu. Druhý typ sa naopak vrhá do biznisu po hlave. Stačí idea a idú po nej. Bez toho, aby premýšľali, či je idea životaschopná, či dokážu nájsť dostatok zákazníkov, či to unesú z hľadiska nákladov. Nerobia si starosti s problémami a idú do toho. Ktorý prístup je správny?

Vždy mi boli sympatíckí odvážlivci. AKo píše Dr. Wayne Dyer v knihe The erroneous zones, všetci radi ostávame v prostredí, v ktorom to dobre poznáme. Nechceme robiť zmeny, lebo zmena vždy prináša určité nepríjemnosti. Zrazu nevieme, ako reagovať, nie sme zvyknutí na nové otázky, cítime sa diskomfortne. Vstup do biznisu je presne to, čo sa označuje ako vystúpenie zo zóny komfortu. Prichádzate do prostredia, v ktorom sa učíte všetko prakticky odznova. Ako fakturovať? Ako platiť odvody? Ako zháňať zákazníkov? Čo vlastne robiť?

Zrazu sa idea, s ktorou ste sa do podnikania pustili, zdá všedná a nedokonalá. Zistíte, že musíte urobiť ešte neuveriteľne veľa vecí, kým vôbec sformulujute ponuku, ktorú ponúknete zákazníkovi. Nik o vás nevie, takže sa začínate propagovať. Zrazu všetky poučky sú nanič a ste bezradní. Je to taký rozdiel, ako keď sa pozeráte na Andreja Bičana v 5 proti 5 doma z pohodlia obývačky a keď ste priamo v štúdiu, svietia na vás svetlá, mieria kamery a vy musíte rýchlo odpovedať.

Čo v takomto prípade poradiť drobnému podnikateľovi? V prvom rade musíte zachovať chladnú hlavu. Skúste niektorú z osvedčených metód na to, ako si urobiť jasno v myšlienkach. Zamyslite sa nad svojou misiou a víziou. Znie to triviálne, ale je to veľmi potrebné. Prečo vlastne podnikáte? Zabudnite na odpoveď typu "no preto aby som dosahoval zisk". Toto nikoho nezaujíma a kvoli takejto misii sa k vám zákazníci nepohrnú. Musíte mať úplne jasno, prečo ste tu. V čom je vaša ponuka pre zákazníka výnimočná natoľko, aby kúpili od vás a nie od konkurencie.

Vízia. Ťažko sa hovorí o vízii, keď ešte nemáte jasno, či prežijete najbližší polrok. Bez vízie je však podnikanie presne také ako strieľať do vzduchu. Ak totižto nemáte cieľ, určite ho netrafíte. Preto si dovoľte snívať. Majte svoju víziu. Kde sa vidíte o rok. Kde o dva, o päť rokov. Čím jasnejšie budete svoju víziu vidieť, cítiť, počuť, chutiť na jazyku, tým skôr sa vám vyplní. Rhonda Byrne v knihe Tajomstvo píše o sile, ktorú má vesmír. Splní sa vám presne to, po čom túžite. Nemusíte tomu veriť. Ale v skutočnosti sa sotva stretnete s úspešnými biznismenmi, ktorí nemali víziu. A tí, čo ju mali, prekonali mnoho porážok, no práve vízia im pomohla prežiť a nakoniec dospieť k úspechu.

Keď máte jasno vo svojom vnútri, pozrite sa na svojich zákazníkov. Čo chcú? Ako sa správajú? Aký je vlastne váš zákazník? Neunáhlite sa a urobte si potrebný prieskum. Problém mnohých ľudí je v tom, že pokiaľ rozmýšľajú, sú presvedčení, že v skutočnosti nič nerobia. Opak je pravdou. Ak si urobíte prieskum vopred, možno si ušetríte mnoho nezdaru a porážok. Predstavte si napríklad, že chcete rozbehnúť biznis s plynovými kotlami v blízkom Rakúsku hneď za hranicami. Natlačíte letaky, naleštíte firemné autá a vyšperkujete webstránku. A po dvoch-troch mesiacoch zistíte, že biznis nijako nejde. Pritom, keby ste si urobili ten najzákladnejší prieskum, zistíte, že ťažko predáte plynový kotol do oblasti, ktorá nie je plynofikovaná. Váš pokus vyznel úplne rovnako ako snaha predať hluchému cd prehrávač.

Zabudnite na to, že ste Orange, Apple alebo hoci T-Com. Vy nepotrebujete top prieskumné agentúry ako GfK alebo TNS. A ani ich nezaplatíte. Použite však mix zdravého rozumu, drzosti a vytrvalosti. Urobte si najprv jednoduchý prieskum od stola. Presne preto sa aj nazýva desktop research. Presurfujte internet. Preštudujte lokálne noviny a časopisy. Porozprávajte sa so známymi. Využite silu sociálnych sietí. Jednoducho, urobte si základný obraz.

Výborný spôsob ako získať mnohosť názorov a údajov je urobiť si anketu. Vybehnite do ulíc so zápisníkom a opýtajte sa ľudí. Akokoľvek to vyznie triviálne, pri dostatočnom počte oslovených ľudí dospejete k relatívne presnému obrazu o vašom trhu a potrebách zákazníkov. Anketa má zároveň jeden obrovský prínos. Donúti vás bojovať s vnútornými démonmi. Postavíte sa strachu z oslovenia cudzích ľudí. Strachu z odmietnutia a výsmechu. Bude to vaša škola, ktorou si musíte prejsť, ak chcete niekedy viesť predajný rozhovor s neznámymi zákazníkmi.

Zozbierané údaje pozorne preštudujte. Urobte si svoju SWOT analýzu. Zistite, kde sú vaše silné a slabé stránky. Kde vidíte príležitosti a kde pocitujete hrozby? Je more nástrojov, ako vyhodnotiť situáciu, skôr než začnete. No nikdy túto fázu hodnotenia východísk pre váš biznis nepreskočte. Berte ju ako prípravu lukostrelca na výstrel. Laik vidí len šíp trepotajúcí sa v cieli. Tomu výstrelu však predchádzalo dlhé mierenie, vyprázdňovanie nepokojnej mysle, hľadanie vnútornej rovnováhy. Keď lukostrelec cítil, že je ten správny čas, vystrelil. Nech je také aj vaše podnikanie. Dôkladne sa pripravte na váš výstrel. Keď si budete istí, že situáciu čítate správne, konajte. Rýchlo, bez váhania. Budete si totiž istí, že ste urobili všetko preto, aby váš výstrel doletel do cieľa.

Pridať komentár

Feedback