Fico, rabaty, supermarkety a lži!

Nuž tak má náš pán premiér nového nepriateľa (kto to bude nabudúce?). Sú nimi obchodné reťazce, ktoré sa rozhodli "umelým zvyšovaním cien"...

Nuž tak má náš pán premiér nového nepriateľa (kto to bude nabudúce?). Sú nimi obchodné reťazce, ktoré sa rozhodli "umelým zvyšovaním cien" ožobračovať ten chudobný národ a "neopodstatnene sa nabaľovať". Ako sa pán premiér vyjadril, je absurdné aby z predaja potravín najviac profitovali obchodné reťazce.

Nič nového pod slnkom. Pán premiér hrá svoje demagogické divadielko pre tých, ktorí rozumejú trhovému mechanizmu, ekonomike a ak to rozmeníme na drobné aj tvorbe cien v závislosti od vonkajších faktorov ekonomiky tak, ako aj on. Teda vôbec nerozumejú.

Zahrať takéto divadielko je pre Fica veľmi potrebné. Keďže už ho niekoľkokrát hral, aby divák uveril, musí hrať rovnako presvedčivo. V Budúcnosti to však bude čoraz ťažšie.
To prvé hral vtedy, keď klesala cena ropy. Rovnako ako vtedy, tak aj teraz pre diváka, ktorý je ekonomický analfabet.
Fico samozrejme nikdy nepovedal, že benzín zlacnel vďaka nemu, ale tie rituálne tance ktoré pri tom zvádzal mali navodiť atmosféru, že k tomu tlakom na výrobcu benzínu dopomohol.

Podobne to bolo aj s vysokým hospodárskym rastom, ktorý bol jasne a jednoznačne dosiahnutý reformami minulej vlády, privatizáciou začínajúc a daňovou reformou končiac. Mimochodom práve tými nástrojmi, ktoré Ficova vláda odmieta, čo bude mať v budúcnosti ešte rozsiahle negatívne následky, čo sa už aj v určitých oblastiach začalo prejavovať.

A sme pri tom zdražovaní potravín. Ak Fico hral divadielko so zlacnením benzínu, musí teraz hrať divadielko aj v tom , že príčinou zdražovania potravín nie je on,(čo naozaj nie je), ale niekto iný. Priemerný volič vládnej koalície si žiaľ nevie dať do súvislostí vonkajšie faktory ekonomiky, ktoré majú za následok zdražovanie či zlacňovanie tovarov, čo náš p. premiér veľmi dobre vie. Práve preto musí jasne a rozhodne ukázať prstom na toho, kto je pomyselný vinník, aby to náhodou neprischlo jemu. Jasne, rozhodne a jednoducho, tomu jeho voliči rozumejú najlepšie. Premýšľať je námaha.

V správach STV si dovolili ilustrovať zisk supermarketov porovnávaním zisku zainteresova-
ných firiem na výrobe jogurtu. Tak ten poľnohospodár mal chudáčik nominálny podiel na jeho výrobe 2,-sk, ale obchodný reťazec 4,- sk. A z toho je hneď každému jasné, kto na tom ako je. Teda jasné je to ekonomickému analfabetovi. Totiž toto číslo nech je akékoľvek v hrubom vyjadrení, ešte o zisku nič nehovorí. V Slovenskej televízií sme sa žiaľ nedozvedeli, koľko percent z tohto zisku činia náklady na jeho výrobu a náklady na jeho distribúciu, bez čoho je táto informácia volovinou na druhú, ale na niektorých to zaberie. Vinník je jasný!

Len pre zábavu z citácie R. Fica: "Je predsa nenormálne, aby na celej cene predávaného tovaru mali obchodné reťazce najviac" K tomu len toľko že to je normálne, len veciam treba lepšie rozumieť. A okrem iného ak hovorím o jogurte, tak ten čo občas kupujem v supermarkete býva často lacnejší ako v malom potravinovom obchode.
( Len pre zaujímavosť, problematika cenotvorby je oveľa zložitejšia a možno v niektorom z budúcich blogov sa jej budem venovať podrobnejšie.)

V správach STV som sa ešte v súvislosti so zneužívaním "ekonomickej moci" obchodných reťazcov dozvedel, že budú prísnejšie kontrolované, čo ma nesmierne pobavilo. Totiž obchodná inšpekcia či daňové úrady nemajú žiadne nástroje, aby niektorému obchodníkovi nadiktovali tzv. "primeranú cenu" Je len a len na obchodníkovi akú cenu určí a len a len na zákazníkovi či ju bude akceptovať. Tiež je samozrejme a len na výrobcovi potravín, akú cenu určí, a len a len na odberateľoch, akú cenu sú ochotní akceptovať. Volá sa to trhový mechanizmus. Je veľmi jednoduchý a aj napriek tomu ho socialisticki zmýšľajúci občania nedokážu pochopiť.
( O tzv." primeranej cene a primeranom zisku" podrobnejšie inokedy)

Žiaľ o pravých príčinách rastu cien potravín , ktoré sa predpokladalo už pred niekoľkými mesiacmi Fico nehovoril nič a jeho prostitútka STV tiež nie. Prvou televíziou ktorá dala priestor aj analytikom ktorí skutočné príčiny naozaj pomenovali a ktoré boli dlhodobo známe bola TA3,-"nízka úroda a vysoký dopyt firiem po poľnohospodárskych produktoch vyrábajúcich biopalivá"

Len ma tak napadlo. Nečakajú náhodou obchodné reťazce na to zníženie DPH na potraviny, ktoré Fico sľuboval? Ak zabudol, možnože si teraz spomenie.

Pridať komentár

Feedback