Cyklobratislava

Môžeme sa obdivovať mestám, ktoré majú vybudované cyklotrasy, túžiť mať ich také isté. Tu samozrejme vyvstávajú s Bratislavou problémy a tie nie sú len v peniazoch. skutočne chcíľami obdivujem cyklistov pre ich odvahu jazdiť po Bratislave a niekedy aj kvôli typom bicyklov, ktoré k tomu používajú, ktoré nie sú zväčša terénne, to dokonca ani nie je v móde, treba zobrať dáky od babky a dať ho nanovo nastriekať, opraviť, opatriť novými dušami...
Problém samozrejme napríklad na trase devín karlovka napríklad je aj v peniazoch, ktoré treba samozrejme odniekiaľ zobrať, získať, nadšenie cyklistov by mohlo viesť k tomu, že sa na to spoločne ľudia, ktorí tú trasu využívajú, alebo chcú využívať zložia, na účet nadácie neziskovky... cyklokoalície.Spoliehať na politikov, ktorí dnes potrebujú hlasy vo voľbách sa nikdy nedá. možno by sa zistilo, že sa trasa dá postaviť aj bez pomoci mesta, čo sa určite dá, len s jeho súhlasom a všetkými administratívnymi potvrdeniami čo ku stavbe treba okolo. samozrejme nemusia to byť nadšenci , ale môže to byť aj investor. Trasa by sa dala spoplatňovať , možno len symbolicky, pokiaľ by niekto investoval, tak asi viac než symbolicky na vlastné riziko.  Keby sa v tých napr spomínaných končinách mala budovať musela by sa spraviť cyklotrasa na kraji cesty, za krajnicou najlepšie či už z dreva, kovu...spraviť konštrukcia, musela by asi prečnievať cestu, lebo cesta tam nie je práve štedrá. Výstavba a jej splácanie pokiaľ by bolo úspešné a prinieslo nejakú, ideálne 100%-nú návratnosť, by mohla umožniť budovanie ďaĺších cyklotrás. Niekde sa podobným spôsobom budujú dialnice, niekto ju postaví, spoplatní... u nás je samozrejme v žité, že sa veľa očákáva od štátu čo býva kontraproduktívne, úspešnejší v šetrení a nakladaní zdrojmi a peniazmi bývajú ľudia sami a súkromný podnikatelia, ktorý radi dostávajú peniaze od štátu, lebo sa vyhýbajú riziku, ale to súvisí so slobodou. Neochota prijať na seba riziko, práve podobné projekty brzdí a ľudia frflú a sú otrávený, lebo si myslia, že by mal niekto spraviť niečo za nich, kde vedia jednať sami, dať podnet k zbierke... Peniaze, ktoré sa vrátia zo zbierky, z investície sa dajú použiť na stavbu inej cyklotrasy v inej časti mesta... Toľko ku problému cyklotrás, ktorý kvári nadšencov bicyklovania, ale aj motoristov, pre ktorých lepšie cyklotrasy dokážu zabezpečiť rýchlejšiu a bezpečnejšiu jazdu v miestach kde sú krajnice plné odvážnych cyklistov, ktorí sa niekedy neboja ani o svoje deti.
Druhý problém sa týka centra mesta Bratislavy, ale tiež cyklostrás, ktoré tu v niektorých úsekoch boli nakreslené, ale skôr z dôvodu snáď získania sympatií cyklistov. Ťažko si predstaviť na niektorých cestách a chodníkoch kde ledva cítia pohodlne chodci ešte cyklistov a ťažko si ich predstaviť v úsekoch ciest v centre kde sa ledva zmestia autá. Viedeň má priestranejšie ulice, väčšie rozostupy medzi domami. V bratislave možno nájsť nakreslenú cyklostrasu v mieste kde vedľa seba neprejde auto a električka, keď chcú prejsť súčasne a došlo by k ich zrážke keby sa tak vodiči rozhodli.  Bicykle sa objavujú v centre , ale v tom množstve čo ich tam je nadostač. Ich prípadné pribúdanie by skôr tvorilo komplikácie. Aj keď by sa dala nejaká trasa vytvoriť v miestach centra, kde ešte nie je, ale zatiaľ skôr majú cyklisti dosť rozumu, že sa do niektorých uličiek a oblastí nehrnú a keď tak s bicyklom povedľa. Mnohé na cestách namalované cyklotrasy a platí to skôr o centre sú skôr pasca na nešťastníkov, cisárovými novými šatami, než nejakým úspechom, len aby sa nepovedalo. Veď čo je to za cyklotrasu, kde sa nezmesti auto na vlastnú cestu a musí po nej ísť. A nemožno sa diviť, že sa cyklisti, kvôli ich využívaniu nejdú pretrhnúť a lepšie sa cítia na chodníku medzi chodcami, kde sú viac pánmi.

Pridať komentár

Feedback